lauantai 2. maaliskuuta 2019

Päiväretki Tangeriin osa I

Marokon retki oli ollut jo kauan retkilistallamme ja nyt talvella tuntui olevan paras aika sen toteutukseen. Oli kivempi reissata vaaleiden teinityttöjen kanssa talvikamppeissa kuin niukoissa hellevetimissä ja kaikki hajutkin ovat talvella "vaimeampia". Varasin suomalaista henkilökuntaa sisältävän matkatoimisto Viajes Meriaturin kautta kansainvälisen päiväretken puhelimitse/sähköpostilla. Hintaa retkelle tuli noin 250 euroa. Lähtö oli perjantaiaamuna klo 7 Fuengirolasta. Retken takia yövyimmekin Fugessa. Jaan tämän postauksen kahteen osaan, koska kuvia on niin paljon. Aamuvarhain bussissa matkakortteja huonovointisena rustaillessa ehdin jo hetken katua koko retkeä, mutta päivä jatkui kyllä oikein mukavasti. Auringon noustessa maisematkin olivat upeat. Bussi vei meidät Tarifan satamaan, josta noin tunnin odottamisen jälkeen pääsimme laivaan. Laivassa oli passintarkastus ja matkakorttien luovutus. Söimme eväitä ja ihmettelimme kannella niin kapeaa salmea, joka meidät eurooppalaiset Afrikasta erottaa. Välimatka on alle 40 kilometriä. Olimme retken ainoat suomalaiset. Sää suosi meitä ja elohopea kohosi lähelle 20 astetta.
Tangerissa kanssamme kiersi Espanjasta mukaan lähteneen oppaan lisäksi paikallinen opas. Satamassa meitä vastassa oli bussi, jolla ajoimme kaupungin ympäri ja kävimme kameliratsastuspaikalla. Se oli mielestäni reissun turhin osuus. Mieluummin olisin pysähtynyt upealle näköalapaikalla kuvaamaan.
Opas selitti meille keitä kaikkia maailmantähtiä ja miljonäärejä kaupungissa on asunut. Kierroksen jälkeen siirryimme vanhan kaupungin medinaan, jonka sokkeloissa kuljimme kiltisti oppaan perässä. Olisin eksynyt viidessä minuutissa ilman opasta. Aluksi kuljimme Kasbahin alueella.
Tanger on täysin eri maailma kuin Eurooppa salmen toisella puolella. Huomasimme pian olevamme keskellä basaareja, kaupustelijoita, tuoksuja, väkijoukkoja.

Ennen lounasta tutustuimme kankaankudontaan. Nämä tutustumiset käsityöläisten elämäntapaan ja putiikkeihin olivatkin retken parhainta antia.

Kangasliikkeestä jatkoimme kaupunki sokkelossa kohti lounaspaikkaa ja siitä kirjoitan seuraavassa postauksessa.